administratie auto bijtelling

Auto vanaf 2017

administratie auto bijtelling Bijtelling privégebruik auto
De autobelastingen wijzigen volgend jaar op een aantal punten. Het kabinet heeft die aanpassingen al eerder bekend gemaakt, bij de Autobrief II. Per 1 januari 2017 zijn er nog drie percentages voor de bijtelling privégebruik auto: 4% voor elektrische auto’s (nul-emissie auto’s), 22% voor andere auto’s tot en met 14 jaar oud, en 35% voor auto’s van 15 jaar en ouder.Voor de elektrische auto’s geldt vanaf 2019 het standaardtarief van 22% ook voor de cataloguswaarde boven de € 50.000 (deTesla-tax).

Bij aanschaf van een hybride auto nog dit jaar geldt een bijtelling van 15% of 21% (bij een CO2-uitstoot tot 50 gram of van 50 tot 106 gram per kilometer). Die lagere bijtelling kan worden benut gedurende de overgangsperiode van vijf jaar. Bij aanschaf in 2016 van een auto met een CO2-uitstoot van meer dan 106 gram per kilometer geldt de 25% bijtelling; per 2017 gaat die omlaag naar 22%. Deze beperking van de lagere bijtelling tot nieuwe auto’s zal binnenkort in een proefprocedure worden bestreden.

Motorrijtuigenbelasting
De MRB-tarieven gaan per 1 januari 2017 met 2% omlaag. Elektrische auto zijn nog tot en met 2020 vrijgesteld van MRB, plug-in hybrids houden tot 2020 recht op het halftarief. De kilocorrectie voor plug-in hybrids (een gewichtsreductie van 125 kilogram) vervalt per 1-1-2017.

BPM
Het basisbedrag van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen gaat per 2017 omhoog van € 175 naar € 350. Elektrische auto’s blijven BPM-vrij tot en met 2020, voor plug-in hybrids komt een aparte BPM-tabel. De BPM wordt vanaf 2017 afgebouwd; de tarieven gaan daardoor wat omlaag.

 
 

Naar nieuwsoverzicht